Βρήκαν στέγη τα βιβλία της βιβλιοθήκης του Σπύρου Δοξιάδη

Τα βιβλία  της βιβλιοθήκης του Σπύρου Δοξιάδη τα πήρε η βιβλιοθήκη της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας. Μέσα σε δύο μέρες από το προηγούμενο ποστ μου, είχαμε συνεννοηθεί, και σήμερα τα παρέδωσα. Σύνολο, τέσσερις μέρες.

Είμαι ευτυχής που κατέληξαν εκεί.  Η θεματολογία της συλλογής του Σ. Δοξιάδη     είναι κυρίως για την ιστορία της ιατρικής, τις σχέσεις με την κοινωνία, την εκπαίδευση και την οργάνωση υπηρεσιών υγείας, ενώ περιέχει λίγα εγχειρίδια κλινικής πρακτικής. Συνεπώς, η ΕΣΔΥ είναι φυσικός χώρος για αυτήν. Επιπρόσθετα, ο Σπύρος Δοξιάδης είχε ασχοληθεί πολύ όταν ήταν Υπουργός Υγείας με τον εκσυγχρονισμό της Σχολής. Ο δε πατέρας του, Απόστολος Δοξιάδης, ήταν ο Υπουργός που ίδρυσε την Σχολή με την αρχική της μορφή ως Υγειονομική Σχολή Αθηνών το 1929. Συνεπώς, τέλος καλό, όλα καλά.

Μέσα στις τέσσερις μέρες πήρα περίπου πενήντα μηνύματα σχετικά με το θέμα. Επτά ή οκτώ ήταν από βιβλιοθήκες Σχολών, Νοσοκομείων και ΟΤΑ. Σε μερικά από αυτά, ενώ υπήρχε ενδιαφέρον να πάρουν τη συλλογή, διαφαινόταν και η γραφειοκρατική δυστοκία που ματαίωσε και την προ δύο ετών προσπάθεια μας να δώσουμε τα βιβλία στην Ιατρική Σχολή Αθηνών. Αλλες βιβλιοθήκες φαίνονταν  έτοιμες να παραλάβουν σε δυό ή τρεις εβδομάδες, χρόνος που μου φαίνεται λογικός. Αλλά η ΕΣΔΥ ήταν μια καλή λύση, για τους λόγους που εξήγησα. Ζητάω κατανόηση από τους γιατρούς και δασκάλους των άλλων ιδρυμάτων που δεν προτίμησα τις δικές τους προτάσεις, και τους ευχαριστώ για το ενδιαφέρον.

Υπήρξαν και πολλοί ιδιώτες (γιατροί ή φοιτητές) που ζήτησαν μερικά ή όλα τα βιβλία. Ελπίζω να συμφωνούν οτι μια θεσμική βιβλιοθήκη είναι η πιο καλή λύση.

Μερικά αποσπάσματα από την αλληλογραφία:

1.  Από βιβλιοθηκονόμο πανεπιστημιακής βιβλιοθήκης στην επαρχία: Φυσικά και μας ενδιαφέρουν τα βιβλία,άλλά η γραφειοκρατία είναι μεγάλη για τα μεταφορικά. Για 100 ευρώ ίσως χρειαστούν μήνες… για την έγκρισή τους.

 

2. Από βιβλιοθηκονόμο πανεπιστημιακής βιβλιοθήκης στην Αθήνα: Θεωρήσαμε  ότι θα ήταν καλό  πριν ενσωματώσουμε τη συλλογή σας στη δική μας , να γίνει μια αξιολόγηση των βιβλίων. Επειδή όμως υπάρχει το θέμα της απόστασης που καθιστά δύσκολη την αυτοψία θεωρούμε ότι θα ήταν χρήσιμο να μας  θα να μας αποστείλετε  έναν  αναλυτικό κατάλογο-λίστα   με τα στοιχεία των βιβλίων (τίτλους , χρονιά  έκδοσης κ.λ.π) , για περαιτέρω αξιολόγησή τους. (Η απόσταση είναι περίπου ένα τέταρτο με το αυτοκίνητο)

 

3.  Από φοιτήτρια: … είμαι πεμπτοετής φοιτήτρια στην Ιατρική Αθήνας. Διάβασα για τα βιβλία που δωρίζετε, και μάλιστα μου προξένησε φοβερή έκπληξη το ότι δεν τα δέχονται στη Βιβλιοθήκη Επιστημών Υγείας, ιδιαίτερα αφού η συγκεκριμένη βιβλιοθήκη έχει πολύ μικρότερη ποικιλία και μικρότερο αριθμό βιβλίων απ’ ότι θα χρειαζόταν μια Ιατρική Σχολή με τόσους φοιτητές, όπως είναι η δική μας. (Διευκρινίζω ξανά οτι το 2010 η Ιατρική Σχολή επισήμως αποδέχτηκε τη δωρεά, αλλά επι δύο χρόνια οι διοικητικές υπηρεσίες δεν έκαναν τίποτε για να την παραλάβουν)… Παρ’ όλα αυτά, και αν δεν βρείτε κάποιο κρατικό ίδρυμα να τα δωρίσετε, θα με ενδιέφεραν βιβλία σχετικά με την Ιστορία της Ιατρικής, καθώς και σχετικά με την Κλινική Εξέταση. Ελπίζω από καρδιάς να καταφέρετε να βρείτε κάποια βιβλιοθήκη για να στεγάσει τη συλλογή του πατέρα σας.

 4.  Από φοιτήτρια: Είμαι δευτεροετής φοιτήτρια στη σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ και είναι στα άμεσα ενδιαφέροντα μου η ορθοπεδική και νευρολογία , αναφορικά με το κομμάτι που συνδυάζεται με τη μηχανολογία (bio-enginnering, human body mechanics κλπ) . Επίσης , εγώ και άλλοι 3 συμφοιτητές μου από τη σχολή , καθώς και μία καλή φίλη τεταρτοετής φοιτήτρια της Ιατρικής σκοπεύουμε να αρχίσουμε τη σχετική αναζήτηση καθώς υπάρχουν κάποιες ιδέες πάνω στις οποίες θέλουμε να δουλέψουμε.

 Θα ήθελα να γνωρίζω το πώς θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί η μεταβίβαση των βιβλίων (εάν μπορώ να επιλέξω κάποια, εάν υπάρχουν ακόμη βιβλία για τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα μου κλπ). 

 Σε κάθε περίπτωση , υπάρχει ενδιαφέρον για αυτά τα βιβλία, και από εμένα προσωπικά και από φίλους αξιόλογους νέους επιστήμονες (μηχανικοί και γιατροί κυρίως) Προσωπικά, μεγάλωσα σε ένα σπίτι όπου το διάβασμα και ειδικότερα τα βιβλία αποτελούν προτεραιότητα και είδος ιερό, ενώ αποκτήθηκαν με πολύ μεράκι και θυσίες. 

 5.  Από στέλεχος ιδιωτικής επιχείρησης: … Αποφάσισα να επικοινωνήσω μαζί σας, εξαιτίας της αγάπης που έχω για τα βιβλία. Δεν είμαι γιατρός, δεν είμαι βιβλιοπώλης ούτε δουλεύω σε κάποια βιβλιοθήκη. Αγαπώ όμως πολύ τα βιβλία και θα ήμουν πραγματικά ευτυχισμένος εάν δούλευα σε κάποιο βιβλιοπωλείο.

 Οι γονείς μου ήταν και οι δύο γιατροί… τα βιβλία τους είναι φυλαγμένα στο σπίτι και θα παραμείνουν ασφαλή ως οικογενειακά κειμήλια. Τους έχασα και τους δύο νωρίς και τα βιβλία τους είναι από τα λίγα προσωπικά τους αντικείμενα που αισθάνομαι ότι πρέπει να κρατήσω Μόχθησαν πάνω σε αυτά τα βιβλία, μελέτησαν, σπούδασαν την επιστήμη τους και συχνά πυκνά τα συμβουλεύονταν με αφορμή κάποιο περιστατικό… πορεύτηκαν με αυτά τα βιβλία μία ολόκληρη ζωή.

 Κύριε Δοξιάδη είμαι 37 ετών, σπούδασα, δούλεψα στην αυτοκινητοβιομηχανία, πίστεψα ότι η χώρα αυτή μπορεί να γίνει καλύτερη και σήμερα που επικοινωνώ μαζί σας πραγματικά δεν βλέπω καμία επαγγελματική προοπτική στην Ελλάδα. Θα φύγω από την Ελλάδα με την πρώτη ευκαιρεία και αν δεν αλλάξει η νοοτροπία μας σε αυτή τη χώρα δεν θα ξαναγυρίσω ποτέ.

 Ένα πράγμα μπορώ να σας υποσχεθώ… όπου και αν βρεθώ για το υπόλοιπο της ζωής μου τα βιβλία των γονιών μου θα τα έχω πάντα μαζί μου.

 Αυτά.

Leave a Reply

